Cliëntperspectief op Hygiëne en Infectiepreventie in de GHZ

Geplaatst op: 14 juli 2023

Home » Nieuws » Cliëntperspectief op Hygiëne en Infectiepreventie in de GHZ

Infectiepreventie verbeteren in de gehandicaptenzorg, het is zo belangrijk maar ook een grote uitdaging. Zoveel verschillende types cliënten, medewerkers, locaties en zorgbehoeften. En wat vinden cliënten zelf eigenlijk belangrijk als het om hygiëne en infectiepreventie gaat? Dat hebben de projectleiders GHZ van het zorgnetwerk geprobeerd uit te zoeken!

Wat hebben we gedaan?

Marleen van Gerven en Anna-Febe Hartzuiker, projectleiders GHZ hebben eerste, verkennende gesprekken gevoerd met ervaringsdeskundige cliënten met een licht verstandelijke beperking van vier verschillende gehandicaptenzorgorganisaties uit onze regio: Abrona, Amerpoort, ‘s Heeren Loo en Humanitas DMH. Verschillende onderwerpen zoals handhygiëne, schoonmaken/schone omgeving en persoonlijke hygiëne zijn besproken in groepsverband om het perspectief van cliënten na te gaan. Dit is uitgevoerd door te vragen naar praktijksituaties (hoe gaat dat bij jou?), te vragen hoe de begeleiding hiermee omgaat, wat de cliënt zelf vindt en welke begeleiding daarbij gewenst is.

Zouden cliënten zelf een rol kunnen spelen bij verbeteringen voor infectiepreventie?

Wij denken van wel! Cliënten zijn enthousiast om te leren over infectiepreventie: cliënten willen zelf graag meer kennis opdoen en duidelijke afspraken maken met de begeleiding over hygiëne en infectiepreventie. Zo kan iedereen zich aan dezelfde afspraken houden en is de cliënt zelf ook beter betrokken bij het onderwerp.

Cliënten missen ook de uitleg van het hoe en waarom van de regels die ze kennen: hoe maak je dan goed schoon? En hoe was je je handen? Waarom is dat belangrijk? Hoe verspreiden ziekteverwekkers zich en wat maakt dat je ziek wordt?

En nog een interessant inzicht: de meeste cliënten vinden het niet vervelend als begeleiders handschoenen of een mondkapje moeten dragen om te zorgen dat bepaalde ziekteverwekkers zich niet verder verspreiden, dat geeft juist een gevoel van veiligheid!

Download nu het volledige rapport “Het cliëntperspectief op hygiëne en infectiepreventie. Een rapportage van verkennende gesprekken met ervaringsdeskundige cliënten uit de gehandicaptenzorg” voor meer inzichten. Veel leesplezier!

Meer nieuws

RTA Informatieoverdracht bij BRMO

14 mei 2024

Het AMR Zorgnetwerk Utrecht werkt samen met RSO Trijn aan het opstellen van een Regionale Transmurale Afspraak (RTA) bij BRMO-dragerschap. Want een goede informatieoverdracht bij doorverwijzing of overplaatsing naar een andere zorgorganisatie is essentieel om de verspreiding van resistente bacteriën te voorkomen.

Lees verder

Gratis Summerschool voor Infectie Preventie Adviseurs

23 april 2024

Op vrijdag 21 juni organiseert Stichting Trainingen Infectie Preventie (STIP) een gratis Summerschool met praktijkverhalen en een uitgebreide, praktische workshop over reiniging en desinfectie. Deze training is gratis voor infectie preventie adviseurs (IPA’s) en contactpersonen voor infectie preventie (CIP) die door STIP zijn opgeleid. Maar ook als je niet door STIP bent opgeleid, kun je uiteraard deelnemen.

Lees verder

Netwerkbijeenkomst ‘Gedragsverandering’ een succes

9 april 2024

Donderdag 4 april 2024 was het weer zover! De netwerkbijeenkomst voor infectiepreventiecommissieleden van verpleeghuizen in de regio Utrecht. Dit keer werd de bijeenkomst gehouden in het bosrijke gebied bij Accolade Zorg – de Wijngaard in Bosch en Duin. We mochten veel bekende gezichten verwelkomen en daarnaast kennismaken met een aantal nieuwe gezichten.

Lees verder